Pedagogical strategies for guiding academic work in the classroom context of higher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.54580/R0702.04

Keywords:

Pedagogical Strategy, Supervision, Academic Paper

Abstract

In the process of supervising academic papers, teachers frequently observe students’ difficulties in preparing scientific work, as this practice requires attention, dedication, understanding, and a critical attitude. Many students are not sufficiently prepared for this activity, showing weaknesses especially in their capacity for interpretation. This reality is observed among students of the Instituto Superior Politécnico Maravilha (ISPM) in Benguela, particularly those in the 3rd year of the Primary Education program, who demonstrate difficulties in various subjects of the curriculum with regard to structure, methodological procedures, and citations situations that, in some cases, result from the lack of uniformity in the guidance offered by instructors. Given this, the guiding question is: which pedagogical strategies can be implemented to improve the supervision of students’ academic papers? The objective was to analyze the pedagogical strategies that effectively contribute to enhancing the supervision process. The study is based on an interpretive and descriptive paradigm, of both quantitative and qualitative nature, allowing the identification of problems in specific contexts, taking into account authors such as Sampieri, Collado and Lucio, Vieira, and Mendes. The results indicate that the most effective pedagogical strategies include teacher training for the use of information and communication technologies, the organization of methodological improvement seminars, the promotion of experience sharing among teachers, and participation in scientific research activities. It is recommended to maintain a consistent supervision philosophy with unified language.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Akkaya, A., & Aydın, G. (2018). Academics’ views on the characteristics of academic writing. Educational Policy Analysis and Strategic Research, 13(2), 128–160. https://doi.org/10.29329/epasr.2018.143.7

Alfredo, M. (2016). Plágio e originalidade em produções acadêmicas: desafios para o ensino superior. Revista de Educação e Pesquisa, 18(2), 145-162.

Almeida, J., & Costa, M. (2022). Estratégias pedagógicas no ensino superior: da teoria à prática investigativa. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação, 22(1), 77-94.

Alvarenga, E. M. (2014). Metodologia da investigação quantitativa e qualitativa. Assunção.

Andrade, R. (2007). A importância da orientação pedagógica na produção científica. Revista de Metodologia Científica, 12(3), 71-84.

Barbeiro, L. F., Pereira, L., & Carvalho, J. B. (2015). Writing at Portuguese universities: Students’ perceptions and practices. Journal of Academic Writing, 5(1), 74–85. https://doi.org/10.18552/joaw.v5i1.169

Cardoso, A. (2013). A orientação pedagógica e a qualidade na produção acadêmica. Revista Portuguesa de Educação, 26(2), 41-58.

Carmo, H. & Ferreira, M. (2008). Metodologia de Investigação. Guia para a autoaprendizagem. São Paulo: Pearson Prentice Hall.

Cervo, A. L., Bervian, P. A. & Silva, R. (2013). Metodologia Científica. (6ª Ed.). São Paulo: Pearson Prentice Hall.

Correia, P. (2013). Competências transversais e apoio pedagógico no ensino superior. Revista de Educação Contemporânea, 9(1), 33-47.

Costa, P., & Menezes, L. (2021). Competências investigativas e dificuldades na produção acadêmica universitária. Revista Brasileira de Educação Superior, 27(4), 233-248.

Costa, R. (2020). Normas e padrões na produção acadêmica: fundamentos e aplicações. Revista Brasileira de Educação Superior, 14(3), 45-59.

Costa, R., & Almeida, J. (2022). Estratégias pedagógicas e prevenção do plágio em produções científicas universitárias. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, 17(4), 224-239.

Creswell, J. W. (2007). Projecto de pesquisa: Métodos qualitativo, quantitativo e misto. (2ª Ed.). Porto: Later Artmed.

Educação & Realidade. (2019). Qualitative analysis on the academic work. Educação & Realidade, 44(4), 90059. https://doi.org/10.1590/2175-623690059.

Estanqueiro, A. (2012). Estratégias pedagógicas no ensino superior: desafios e perspectivas. Revista Educação em Foco, 15(3), 81-94.

Faria, J., Cunha, M., & Felipe, M. (2007). A importância do trabalho acadêmico como instrumento pedagógico. Revista Brasileira de Educação, 12(34), 33–47.

Ferreira, V., & Lima, T. (2019). A busca por notas versus a aprendizagem significativa: dilemas da produção acadêmica. Revista de Educação Contemporânea, 14(1), 55-70.

Festas, I., Seixas, A., & Matos, A. (2022). Plagiarism as an academic literacy issue: The comprehension, writing and consulting strategies of Portuguese university students. International Journal for Educational Integrity, 18, 25. https://doi.org/10.1007/s40979-022-00119-8

Franco, M. (2003). Práticas pedagógicas e orientação acadêmica. Lisboa: Texto Editora.

Lopes, F., & Silva, A. (2021). Orientação acadêmica e dificuldades na elaboração de trabalhos científicos. Revista Educação e Pesquisa, 47(2), 133-150.

Machado, L., & Ferreira, P. (2021). A estrutura formal dos trabalhos científicos e sua importância na comunicação acadêmica. Revista de Metodologia Científica, 9(2), 112-127.

Marconi, M. A. & Lakatos, E. M. (2011). Metodologia Científica: Ciência e Conhecimento Científico; Métodos Científicos; Teoria, Hipóteses e Variáveis e Metodologia Jurídica (6ª Ed.). São Paulo: Atlas.

Martins, G. A. & Pinto, R. L. (2001). Manual para elaboração de trabalhos acadêmicos. São Paulo: Atlas.

Moreira, C. (2020). Práticas pedagógicas inovadoras no ensino superior: reflexões sobre a orientação científica. Revista Ibero-Americana de Educação, 25(3), 212-228.

Moreira, C. (2022). Transdisciplinaridade e formação científica no ensino superior. Revista Internacional de Educação, 30(2), 89-107.

Morgado, J. (2004). Qualidade na educação: Um desafio para os professores. Lisboa: Editorial Presença.

Oliveira, M., & Santos, D. (2018). Clareza e rigor na redação científica: desafios e perspectivas. Revista Estudos Acadêmicos, 6(1), 88-101.

Pereira, L., & Polpa, R. (2006). Manual de organização de trabalhos acadêmicos. São Paulo: Atlas.

Perraudeau, M. (2006). As estratégias de aprendizagem. Como acompanhar os alunos na aquisição de conhecimentos. Lisboa: Amaral Colin.

Perrenoud, P. (2001). Dez novas competências para ensinar: Uma nova profissão. Porto Alegre: Artmed.

Prodanov, C. C. & Freitas, E. C. (2013). Metodologia do trabalho científico: Métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. (2ª Ed.). Rio Grande do Sul.

Rampazzo, L. (2013). Metodologia científica: Para alunos dos cursos de graduação e pós-graduação. (7ª Ed.). São Paulo: Edições Loyola.

Sampieri, R., Collado, C., & Lucio, P. (2013). Metodologia de pesquisa. (5ª Ed.). México: McGraw-Hill.

Santos, R., & Rocha, M. (2020). Plágio acadêmico e uso crítico das fontes: um estudo em universidades brasileiras. Revista Estudos Acadêmicos, 15(1), 67-82.

Severino, A. J. (2007). Metodologia do trabalho científico. (22ª Ed.). São Paulo: Cortez Editora.

Silva, M., & Mendes, F. (2021). Orientação pedagógica e qualidade dos trabalhos acadêmicos: um estudo em universidades públicas. Revista Brasileira de Ensino Superior, 20(3), 77-95.

Silva, T., & Andrade, J. (2019). Padronização e legibilidade em textos científicos: um estudo sobre normas acadêmicas. Revista de Educação e Pesquisa, 11(4), 203-219.

Sousa, A. (2015). O papel do docente universitário na orientação científica. Revista de Educação Superior, 9(1), 75-90.

Vieira, M., & Mendes, R. (2019). Metodologia e orientação pedagógica em contextos universitários. Revista Internacional de Educação Superior, 6(1), 45-61.

Vieira, M., & Vieira, L. (2005). Estratégias pedagógicas no ensino superior: fundamentos e aplicações. Revista Brasileira de Pesquisa Educacional, 10(2), 51-66.

Published

2025-09-25

How to Cite

Antunes da Silva, M. do C. P. ., & MBanjangwa , C. . (2025). Pedagogical strategies for guiding academic work in the classroom context of higher education. Revista Angolana De Ciencias, 7(2), e070204. https://doi.org/10.54580/R0702.04

Similar Articles

1-10 of 42

You may also start an advanced similarity search for this article.