From Entrepreneurship to Mathematics Teaching. A Practice (in the Informal Economy) of Sellers from the 5 De April Market in Namibe-Angola

Authors

DOI:

https://doi.org/10.54580/R0502.03

Keywords:

Entrepreneurship, Ethnomathematics, Mathematics Education, Sellers

Abstract

This article aims to identify notable Ethno/mathematical practices in commercial activities among entrepreneurs/sellers in the reference market. We are concerned with knowing how these practices, notable in the informal economy, can influence the teaching of Mathematics in the classroom, based on theories of Ethno/mathematics. To meet the proposed objective and considering the nature of the topic, the research was developed using qualitative methodology, where information was obtained through direct observations and the application of semi-structured interviews to six informal sellers, with greater consistency and details of three sellers. After obtaining information, a reinforced analysis of reports was carried out, investigating knowledge of informal and implicit Mathematics, whose practices lead us to Ethno/mathematical knowledge. Bibliographical research was also used using authors of scientific recognition such as D`Ambrosio (2013), Lúcio (2019), Saraiva (2011), Gerdes (2007) among others. In short, informal sellers use an (Ethno)mathematics that they developed from the transmission of values coming from generation to generation, by the elderly, but which allows them to develop the four fundamental operations of Mathematics (Addition, Subtraction, Multiplication and Division), measures of weight and length. Identifying commercial know-how and considering the mathematics practiced by salespeople and school Mathematics, we developed pedagogical proposals for teaching Mathematics in the classroom, for students in Primary Education and the first cycle of Secondary Education. The suggestions presented will serve as support/reinforcement for researchers and teachers, since the topic under study is open.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alencar, A. C.; Oliveira, F. L. S.; Pereira, M. R. B. (2011). Etnomatemática na feira: estimando o lucro com unidades de medidas. Anais da XIII Conferência Internacional de Educação Matemática. Recife.

Almeida & Shirley P. N.(2017). Práticas Etnomatematica em uma feira livre. Educação Matemática em Revista, Brasilia, v. 22, n. 54.

Bello, S. E. L(2000). Etnomatemática: Reflexão e Tensões entre as Distintas Formas de Explicar e Conhecer. Tese (Doutorado) –Universidade Estadual de Campinas, Campinas –SP.

Bogdan, R. & Biklen, S. (1994). Investigação Qualitativa em Educação. Uma introdução à Teoria e aos métodos. Coleção Ciências da Educação. Porto: Porto Editora.

Bonfim, V. S. (2000). Escola, aluno, saberes: Subsídios para repensar o currículo a partir da etnomatemática. CBEm 1. São Paulo, Brasil.

D´Ambrosio U. (2013). Etnomatemática: Elo entre as tradições e a modernidade. 5 ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora.

D´Ambrosio, U. (1984). O ensino de ciências e matemática na América Latina. Campinas: Papirus(Coord).

D’Ambrosio U. (2008). O Programa Etnomatemática: Uma síntese. In Acta Scientae: revista do Centro de Ciências Naturais e Exatas/ Universidade Luterana do Brasil, v. 10, n. 1.

D’Ambrósio, U(1990). Etnomatemática –arte ou técnica de explicar e conhecer. São Paulo: Editora Ática.

D'Ambrosio, U. (2005). Etnomatemática: Elo entre as tradições e a modernidade. Belo Horizonte: Autêntica. P.182.

Dias, D. (2016). Estudo etnomatemático sobre o grupo étnico Nyaneka-nkhumbi do Sudoeste de Angola. Aplicações à Educação Matemática. (Tese de doutoramento). Universidade do Minho, Instituto de Educação. Disponível em https://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/42586/1/Domingos%20Dias.pdf

Fonseca, J. J. S(2002). Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UEC. Apostila.

Gerdes, P. (2007). Etnomatemática – Reflexões sobre matemática e diversidade cultural. Ribeirão: Edições Húmus.

Hisrich, R. D.; Peters, M. P. (2004). Empreendedorismo. Porto Alegre: Bookman.

Lúcio V. F. P.(2017). O Empreendedorismo Jovem-Principais Barreiras. Estudo de Caso dos Jovens do Mercado 5 de Abril, Namibe-Angola (trabalho de licenciatura não publicado).

Lúcio, A. C. (2019). Da Etnomatemática à Matemática. Aplicações dos saberes e saberes fazeres dos povos Mucubais e Himbas do Sul de Angola-Namibe. Tese de Doutoramento. Recuperado de: http://recil.grupolusofona.pt/bitstream/handle/10437/10121/TESE%20%20Alfredo_Lucio.pdf?sequence=1.

Saraiva P. M. (2011). Empreendedorismo do Conceito à Aplicação, da Ideia ao Negócio, da Tecnologia ao Valor (2ª Edição). Coimbra: Imprensa da universidade Coimbra.

Tatiana e Silveiro D. (2009). Métodos de pesquisa. (1ª Edição). Porto Alegre: Editora da UFRGS.

Downloads

Published

2024-04-27

How to Cite

From Entrepreneurship to Mathematics Teaching. A Practice (in the Informal Economy) of Sellers from the 5 De April Market in Namibe-Angola. (2024). Revista Angolana De Ciências , 5(2), e050203. https://doi.org/10.54580/R0502.03

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.